Урок №6 Тема: Виміри простору. Довжина та одиниці довжини. Площа та одиниці площі. Об’єм та одиниці об’єму. Мета: розвинути знання учнів про протяжність, площу та об’єм як фізичні величини і на їх прикладі сформувати узагальнений спосіб дії при вивченні будь –якої фізичної величини. Ознайомити учнів з одним з найпоширеніших методів вимірювання –способом прикладання еталона величини. Продовжити формувати узагальнені вміння визначати основні характеристики вимірювального засобу та записувати результати вимірювання за допомогою інтервалу значень фізичної величини. Формувати операційні основи мислення учнів. Тип уроку: удосконалення знань та формування експериментальних вмінь. Структура уроку. I. Перевірка знань -7 хв. Аналіз написання лабораторної роботи та оформлення звіту. Щоб дістати оперативну інформацію про ступінь засвоєння учнями матеріалу попереднього уроку та рівень сформованості вмінь розраховувати тривалість подій і оцінювати точність таких розрахунків, можна провести фронтальну самостійну роботу за допомогою завдань типу: 1. Розрахувати тривалість власного життя у годинах (секундах). 2. Користуючись кольоровими таблицями, оцінити час певної події (4-6 варіантів або індивідуально). 3. Визначити, з якою точністю вимірюють час секундоміром. II. Вивчення нового матеріалу -10 хв. Вивчення нового матеріалу починають з оголошення теми уроку. Потім вчитель повідомляє, що на уроці учні дізнаються про три величини, які характеризують розміри тіл: протяжність, площу і об’єм. Ці терміни уже знайомі учням з уроків математики та попереднього практичного досвіду. Але у фізиці вони є перш за все фізичними величинами. Вчитель стисло аналізує кожну з фізичних величин, розповідає про використання спеціальних шкал фізичних величин. Спочатку він це робить на прикладі лінійних розмірів тіл, а потім площі та об’єму. Щоб запобігти формалізму у засвоєнні учнями нових знань, вчитель може використати модель такої шкали: стопа книг, в якій закладинами виділено десяту (знизу вгору), соту, тисячну і, по можливості, десятитисячну сторінки. При подальшому використанні цих та інших шкал рекомендуємо постійно використовувати прийом переведення чисел із стандартного запису у звичайний. III. Підготовка до виконання лабораторної роботи -3 хв. Вчитель оголошує тему лабораторної роботи №4, 5 «Вимірювання лінійних розмірів тіл та площі поверхні. Вимірювання об’єму твердих тіл, рідин і газів» (краще об’єднати ці дві лабораторні роботи в один урок), нагадує схему письмового звіту. IV. Виконання роботи -22 хв. Виконання роботи слід розділити на два етапи: вивчення теоретичної частини лабораторної роботи і власне виконання вимірювань. На першому етапі вчитель перевіряє підготовку учнів до роботи, задає запитання і підводить підсумок. На другому етапі учні виконують вимірювання і отримані дані заносять в таблицю. Вчитель обходить столи, контролює і коригує роботу учнів з приладами. V. Підсумок, домашнє завдання -3 хв. Зміст підсумків роботи й домашнього завдання вчитель детально визначає залежно від стану виконання учнями практичної частини роботи (оформити звіт про лабораторну роботу №4, 5). |