Урок №1
Тема уроку. Механічний рух. Відносність руху. Траєкторія. Пройдений тілом шлях.
Мета уроку: сформувати основні поняття про механічний рух, траєкторію, шлях, тіло відліку; ввести поняття відносності механічного руху, формувати навички роботи з підручником та учнівським зошитом.
Основні поняття: механічний рух, точка відліку, траєкторія, шлях.
Обладнання: візок, брусок, таблиця «Траєкторія руху», картки для роботи в групах.
Демонстрації: 1. Відносність спокою і руху.
2. Траєкторія руху різних тіл. Відносність траєкторії.
3. Вимірювання пройденого шляху.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Згадати з курсу фізики 7 класу які терміни ви вивчали.
Вправа «Мозковий штурм».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розказати, що будемо вивчати у 8 класі.
ІІІ. Сприйняття навчального матеріалу
Для конспекту учня
·Механічний рух – це зміна положення тіла в просторі відносно інших тіл за часом.
·Система відліку – це тіло відліку, пов’язана з ним система координат і спосіб вимірювання часу (годинник).
·Поступальним називають такий рух тіла, при якому всі його точки рухаються однаково.
·Траєкторія – лінія, яку описує тіло під час механічного руху.
·Пройдений шлях – довжина ділянки траєкторії.
Дуже важливим моментом на уроці є встановлення факту відносності руху. Це означає, що рух будь – якого тіла можна розглядати тільки відносно іншого тіла. Тіло відліку присутнє в будь – якій задачі про рух тіл – навіть тоді, коли воно явно не згадується.
Не слід обмежуватися розглядом руху тіла відносно Землі, бо в цьому випадку питання про те, чи перебуває тіло в русі, видається учням надуманим і непотрібним.
Для того щоб ввести поняття траєкторії, слід продемонструвати рух тіл невеликих розмірів, наприклад крейди по класній дошці. Потім продемонструвати траєкторію руху, яку певний час видно завдяки збереженню зорового відчуття, наприклад лампочки для кишенькового ліхтарика, або тліючого кінця скіпки.
Необхідно пояснити види траєкторії і що її форма залежить від вибору системи відліку.
ІV.Осмислення й узагальнення знань.
Завдання, розв’язувані на уроці.
1. У вагоні, що рухається, на столі лежить книжка. У русі чи в стані спокою перебуває книжка відносно столу, моста через річку, води в цій річці, Місяця? Як зміняться відповіді на ці питання, якщо поїзд стоятиме на станції?
2. Виявлено запис про місце розташування скарбу: «Від старого дуба пройти на північ 20м, повернути ліворуч і пройти 30м, повернути ліворуч і пройти 60м, повернути праворуч і пройти 15м, повернути праворуч і пройти 40м, тут копати». Який шлях відповідно до запису треба пройти, щоб дійти від дуба до скарбу? На якій відстані від дуба розташований скарб? (Відповідь: 165м, 45м.)
3. Із полиці вагона поїзда , що прямолінійно рухається, впало яблуко. Нарисуйте приблизний вигляд траєкторії його руху: а) відносно пасажира, який лежить на полиці; б) відносно людини, яка стоїть біля дороги.
Робота в групах.
Завдання для І групи
1.Вкажіть тіло відліку для автомобіля що рухається.
2.Велосипедист рухається рівною, прямою дорогою. Траєкторія яких частин велосипеда відносно Землі є прямолінійною, а яких – криволінійною?
3.Намалюйте траєкторію руху сидіння велосипеда відносно дороги.
Завдання для ІІ групи
1.Вкажіть тіло відліку для літака, що летить.
2.Велосипедист рухається рівною, прямою дорогою. Траєкторія яких частин велосипеда відносно Землі є прямолінійною, а яких – криволінійною?
3.Намалюйте траєкторію руху педалі велосипеда відносно дороги.
Завдання для ІІІ групи
1.Вкажіть тіло відліку для підводного човна, що рухається.
2.Велосипедист рухається рівною, прямою дорогою. Траєкторія яких частин велосипеда відносно Землі є прямолінійною, а яких – криволінійною?
3.Намалюйте траєкторію руху ободу колеса велосипеда відносно дороги.
V. Підсумки уроку
Звіт творчих груп.
VI. Домашнє завдання.
1.Вивчити основні означення.
2.Наведіть приклади проявів механічного руху в природі.
3.Пасажир сидить у вагоні поїзда, що їде. Відносно яких тіл пасажир рухається? Відносно яких тіл він перебуває в спокої? Пасажир пройшов по ходу поїзда з одного кінця вагона в інший і повернувся назад. Яка частина шляху зайняла більше часу?
План-схема уроку №1
Етап уроку |
Час,
хв.. |
Форма і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Актуалізація опорних знань |
5 |
Вправа «Мозковий штурм» |
Пригадування вивченого за курс 7-го класу |
ІІ. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Інформаційне повідомлення. Постановка проблемних запитань |
Мотивація навчальної діяльності |
ІІІ. Сприйняття навчального матеріалу |
24 |
Пояснення вчителя з використанням проблемних запитань |
Засвоєння навчального матеріалу |
ІV. Осмислення і узагальнення знань |
10 |
Робота в групах |
Узагальнення і закріплення вивченого, застосування набутих знань |
V. Підсумки уроку |
3 |
Звіт творчих груп |
Підбиття підсумків уроку |
VI. Домашнє завдання |
1 |
Завдання репродуктивного характеру |
Ефективне засвоєння теми, підготовка до наступного уроку | |