Урок№4 Тема: Навколишній світ, у якому ми живемо. Мікро-, макро - і мегасвіти. Простір і час. Мета: сформувати в учнів уявлення про матеріальну єдність і цілісність матеріального світу і його умовний поділ на мега -, макро -, і мікросвіти. Продовжити формування в учнів переконань у пізнаваності закономірностей природи, усвідомлення кінцевої мети цього пізнання; осмислення людиною свого місця в природі, задоволення практичних потреб людини. Тип уроку: комбінований. Структура уроку. I. Перевірка виконання домашнього завдання і актуалізація знань -12 хв. Учні розповідають про вчених –фізиків, або про фізичне відкриття, що вони підготували вдома. Провести аналіз виконання лабораторної роботи №2. II. Вивчення нового матеріалу -20 хв. Вивчення нового матеріалу розпочинають із оголошення і запису теми уроку. Пояснення нового матеріалу здійснюється методом розповіді. Розповідь супроводжується: використанням кольорових вклейок, демонстрацією забарвлення великого об’єму рідини маленькою крупинкою фарбника, проеціюванням слайдів або інших ілюстрацій щодо освоєння Космосу людиною за допомогою астрономічних спостережень та засобами космічної техніки. Пізнаючи навколишній світ, людина умовно поділяє його на три частини: світ масштабу, який можна з чимось порівняти, світ дуже малих масштабів та світ великих масштабів. Світ масштабів, які можна порівняти, називається макросвітом. Ці світ матеріальних об’єктів, лінійні розміри яких складають від 10-6м до 106м. Тіла, які відносяться до нього не цілі, а подільні: кожне з них складається із окремих, дуже маленьких частинок, між якими є проміжки. Найменшу частинку даної речовини називають молекулою цієї речовини. (Проводимо дослід із забарвленням рідини крупинкою фарби). Світ матеріальних об’єктів розміри яких менше одного мікрометра називають мікросвітом. Мікросвіт –світ молекул, атомів та ще більш мілких частинок, які, об’єднуючись, створюють і макротіла і тіла мегасвіту. Основними приладами для спостереження мікрочастинок являються мікроскопи. Матеріальний світ тіл розмірами більше одного мегаметра називають мегасвітом. Мегасвіт –це світ великих масштабів(космос). Пізнаючи його, людина не може впливати на те що там відбувається. На зірками експеримент не проведеш. Найбільш поширені прилади для спостереження мегасвіту –телескоп. III. Закріплення вивченого -8 хв. Користуючись кольоровими ілюстраціями, визначте: 1. До якого світу належить: вишня, Земля, бактерія, планета Юпітер, космічна ракета, атом? 2.У скільки разів розмір горошини більше розміру атома? 3. Яка відстань від Сонця до Плутону в метрах та світових роках? 4. Яка відстань в метрах і світових роках до далеких галактик, які ще видно у телескоп? IV. Домашнє завдання -5 хв. Можна запропонувати вдома зробити експериментальне завдання. Використовуючи спосіб рядів, визначити середній розмір крупинки пшона, або дробинки. Результати вимірювань записати у таблицю. № досліду Тіло Число частинок у ряду Довжина ряду, мм Розміри частинки, мм 1 Пшоно 2 Дробинка 3 (інше)