Основні способи читання, якими мають володіти читачі
Поглиблене.
При такому читанні звертається увага на деталі, дається аналіз та оцінка книзі.
•Читай текст і з’ясовуй незрозумілі місця;
•Розглядай матеріал критично, творчо;
•Знаходь сильні й слабкі сторони в поясненнях;
•Давай самостійне тлумачення положенням і висновкам.
Вибіркове.
Різновид швидкого читання, коли вибірково читають окремі розділи та глави, фіксуючи увагу тільки на тих аспектах тексту, які необхідні. Використовується при вторинному читанні книги, після її перегляду.
Читання перегляд.
Використовується для попереднього ознайомлення з книгою.
•Переглядай передмову,
•Знаходь у змісті найбільш важливі питання,
•Переглядай висновок.
Читання сканування.
Швидкий перегляд з метою пошуку прізвища, слів, факту.
Реферат – це доповідь, розроблена на основі критичного огляду, вивчення декількох джерел.
1.Визначити тему.
2.Підібрати літературу:
документи, першоджерела;
монографії, довідники, збірники;
газетні та журнальні матеріали.
3.Опрацьовати дібрані джерела з робочими стислими помітками, закладками в книжці.
4.Скласти первісний варіант плану майбутнього реферату.
5.Виділити основні розділи (вступ, основна частина, висновки).
6.Систематизувати опрацьований матеріал.
7.Під час добору мовних засобів для написання реферату необхідно враховувати особливості наукового стиля мовлення.
Оформлення реферату
Титульна сторінка: вказати назву установи, де виконана роботу, тему реферату, прізвище та ім’я автора, клас, де навчається, рік написання, прізвище керівника роботи.
Текст пишуть лише з однієї сторони аркуша, залишаючи ліворуч поля.
Оптимальний обсяг реферату – 10-12 друкованих сторінок.
У кінці реферату слід скласти список використаної літератури.
► Звернись до каталогів. Отже, каталоги – перелік усіх книг, які є в бібліотеці. Переглядаючи його ти дізнаєшся, чи є бібліотеці потрібна тобі книга, які книги є в бібліотеці з даної теми, які книги конкретного автора можна прочитати в бібліотеці. В залежності від свого читацького позначення каталоги бувають алфавітні й систематичні. До якого звернутися залежить від того, що ти знаєш про книгу.
► Звернись до картотеки. В картотеках картки з назвами книг підібрані за окремими темами.
► Продивись виставки. На книжкових виставках ти завжди знайдеш цікаві книжки.
► Переглянь бібліографічні покажчики. Це книги про книги. В них знайдеш анотацію – короткі розповіді про зміст книги і поради, кому рекомендована дана книга.
1. Перед тим, як розпочати читання, вибери книжку в якій розкривається зміст необхідного матеріалу.
2. Читаючи думай, шукай головне, основне.
3. Читай швидко, не проговорюючи про себе, охоплюй поглядом цілі фрази, речення.
4. Для свідомого сприймання прочитай передмову, обміркуй заголовки.
5. Домагайся, щоб кожне речення, кожне слово, термін, фраза були добре зроз
умілі, не залишай не зрозумілого.
6. Читай не тільки «з ліва направо», а й повертайся до прочитаного: повторення -найкращий спосіб закріплення прочитаного.
7. Обов’язково конспектуй прочитане.
8. Раніше ніж критикувати книгу, добре розберися у її змісті.
9. Навчись критично сприймати прочитане.
11. Для ефективного читання зосередься на книзі тобто мобілізуй свою увагу.10. Найцікавіше запам`ятай. Порівняй прочитане з уже відомими фактами, знайди йому місце в системі знань.
12. Налаштуй себе на запам`ятовування тексту, для цього склади план роботи над текстом, визнач
1. Перш за все треба бути максимально спокійним. Інакше тобі важко буде сконцентруватися. Читай уважно! 2. Читай з олівцем в руках і відзначай важливі положення, які б ти хотів запам’ятати. 3. Щоб запам’ятати смисл тексту, який здається надто важким, спробуй такий спосіб: уважно читай кожну фразу і переписуй її на свій манер, у своєму стилі. Якомога простіше, хай навіть і багатослівно. Під час повторного читання власного тексту ти з здивуванням з’ясуєш, що смисл тексту не такий складний. 4. Повторення перед сном або зранку відразу після пробудження є найефективнішим класичним способом запам’ятовування. 5. Часто повторюй матеріал. Через 24 години після першого заняття ти забуваєш найбільшу частину вивченого тексту. Тому перше повторення вивченого має відбутися не пізніше ніж через 24 години. Але не повторюй і раніше ніж через 5-6 годин після першого вивчення (закон Жорста). Відпрацюй свій власний оптимальний ритм повторень.
Як подолати тривогу й хвилювання у стресовій ситуації екзамену
Тривога і хвилювання перед екзаменом – явище відоме майже всім. Але хвилювання буває різне. Одних воно мобілізує, інших доводить до стану паніки. Щоб зменшити рівень тривоги й хвилювання на екзамені можна використати такі прийоми самонастроєності й аутотренінгу.
1. Самонаказ або прийом „лобової атаки”. За допомогою спеціально підібраних словесних формул, які вимовляються з почуттям гніву, ви повинні сформулювати своє ставлення до екзамену.
2. Кілька разів повторюйте слово або кілька слів. Які викликають тривожний стан: „екзамен”, „білет”, „учитель”. Цей прийом треба використовувати доти, доки слово не перестане асоціюватися з станом тривоги.
3. Включення. Якщо людина спостерігає й переживає драматичні ситуації інших людей. Більш скрутні, ніж її, вона починає дивитися на власні труднощі зі станом тривоги.
1. Приберіть усе зайве і те, що відволікає вашу увагу безпосередньої мети – підготовки до іспиту. Заховайте від себе книжки, диски, телепрограму, відключить телефон. Суворо скажіть собі: з 9-ої до 12-ої дня я повинен вивчити скільки-то. 2. Почніть вчити з важких, незрозумілих тем, а легкі залишайте під кінець. Якщо складну тему відкласти на потім, вона висітиме, як дамоклів меч, не даючи вам спокою. В результаті якість запам’ятовування тем, які даються складно, різко знижується, якщо не зводиться до нуля. Виникає це тому, що ви намагаєтесь відкласти нерадісний момент. 3. Справжня мати навчання – не повторювання, а використання. Не тримайте навчання в собі, як в сейфі. Поділіться з дзеркалом, улюбленим собакою, батьками чи друзями. Можете час від часу робити репетицію іспиту: зробіть невеликі картки з номерами білетів. витягайте їх і відповідайте. Відповідайте вдумливо і серйозно, бо добра репетиція, — запорука успішної вистави. 4. Запам’ятовувати матеріал треба осмислено, а не механічно. Не зубріть — це довго і дає ускладнення: варто перехвилюватися, забути, хоч одне слово, як текст, вивчений таким способом, зітреться. Краще двічі прочитаний та переказаний, ніж п'ять разів прочитаний без переказу. Встановіть логічну послідовність. Розбийте матеріал на смислові частини та знайдіть в кожній ключову фразу. 5. Чергуйте розумову діяльність з фізичною. Не доводьте себе до повного знесилення й упаду сил пізнанням науки. Не забувайте, що відпочинок теж необхідний. Незаборонена корисна праця на благо сім'ї: помийте підлогу, сходіть до магазину. 6. Почніть вчити матеріал зранку, поки „свіжа” голова. Займатися в останню ніч чи добре виспатися - справа індивідуальна. Але, як відомо, перед смертю не надихаєшся, а у людини, яка виспалась, голова працює краще, ніж у того, хто не виспався.